Zajištěné exkurze
Exkurze na stavbě D6 Krupá, přeložka
Koncem letošního května měli studenti projektu možnost díky partnerské společnosti PUDIS navštívit stavbu „D6 Krupá, přeložka“. Tato stavba je součástí souboru tří úseků s názvem „D6 – Střední Čechy“, který vede od obce Krušovice až po křížení se silnicí I/27 propojující Plzeň s Mostem. Cílem tohoto záměru je realizace kapacitní čtyřpruhové směrově rozdělené komunikace, která má zajistit plynulé a bezpečné spojení Prahy s Karlovými Vary a Německem, jelikož je předmětný úsek součástí transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Stavba navštíveného úseku byla zahájena počátkem března 2022. Celý úsek měří téměř 6,5 km a je navržen v kategorii S 25,5/130. Trasa prochází územím s poměrně příznivými geomorfologickými podmínkami, což se projevilo nízkými objemy zemních prací. Součástí stavby je jedna mimoúrovňová křižovatka MÚK Krupá a estakáda o délce 805 m, která je z hlediska výstavby nejnáročnějším stavebním objektem. Estakáda je tvořena dvěma souběžnými mosty z předpjatého betonu, jejichž realizace probíhala současně s mírným zpožděním pravé části estakády. K betonáži mostovky byla použita posuvná ocelová skruž. Díky použití této technologie bylo docíleno výrazné časové úspory v porovnání s původním odhadem. Další zajímavostí této stavby je realizace jízdních pásů s konstantním dostředným příčným sklonem. Díky tomu je odvodnění vozovky řešeno pouze na jedné straně jízdního pásu v celé jeho délce, a to formou monolitických žlabů, tzv. curb-king.
Exkurze začala krátkým briefingem na zařízení staveniště, při kterém Ing. Pavel Aksamit, vedoucí projektu, seznámil studenty nejen se základními charakteristikami stavby a použitými technologiemi, ale hovořil i o legislativě či každodenní pracovní náplni na stavbě. Studenti měli mimo jiné možnost nahlédnout do sešitových stavebních deníků jednotlivých stavebních deníků, které slouží k zápisům provedených prací na stavebních objektech.
Po úvodním seznámí se studenti přesunuli na samotnou stavbu. Návštěva proběhla tři měsíce před plánovaným otevřením úseku (08/2024), a tak na stavbě probíhaly spíše dokončovací práce. Studenti si tak mohli prohlédnout téměř hotovou estakádu, vozovková souvrství nebo dešťovou usazovací nádrž (DÚN). Vzhledem k nepřízni počasí však samotná exkurze na staveništi musela být předčasně ukončena. Tečku za celou návštěvou pak představovala zajímavá diskuze na tzv. „zařízku“, neboli zařízení staveniště. I přes zmíněnou nepřízeň počasí nabídla exkurze zajímavý vhled do reálného prostředí stavby dálnice.
Poděkování patří panu Ing. Lukáši Ježkovi (PUDIS a.s.) za zprostředkování exkurze a panu Ing. Pavlu Aksamitovi (Metrostav Infrastructure a.s.) za prohlídku stavby.
Autor: Vojtěch Dlouhý
Foto - ukázka stavby
Exkurze na stavbě I/3 Olbramovice, přeložka
První květnový pátek roku 2022 se studenti našeho projektu zúčastnili po dlouhé covidové pauze exkurze na stavbě I/3 Olbramovice přeložka.
Stavba byla zahájena v dubnu minulého roku a zprovoznění je plánováno na září tohoto roku. Délka hlavní trasy činí 3,420 km. Budovaný úsek odvede z Olbramovic tranzitní dopravu, jejíž intenzity dosahují hodnoty téměř 18 tis. vozidel.
V úvodu prohlídky nám stavbyvedoucí Ing. Veronika Malinská představila stavbu, na situačním výkresu nás seznámila s některými stavebními objekty a popsala charakteristiky stavby. Zmínila například zásadní zkrácení výstavby přeložky. Stavba byla urychlena o půl roku a díky tomu musela být například upravena technologie výstavby mostu, který je z časových důvodů nakonec zhotoven z betonových prefabrikovaných profilů. Mimo jiné nám přiblížila svou roli stavbyvedoucí a pracovní náplň spojenou s touto profesí.
Hlavním bodem exkurze byla pokládka asfaltových vrstev. Výjimečná byla tím, že ji zajišťoval finišer ovládaný pomocí výškového navádění 3D technologií. Činnost finišeru byla řízena pomocí totální stanice, čímž je dosaženo vysoké přesnosti pokládky. Jedním z pracovníků nám na několika schématických výkresech bylo vysvětleno, jak takové navádění pomocí totálních stanic funguje.
Při prohlídce staveniště jsme měli možnost vidět betonování pilot pro protihlukové stěny, prohlédli jsme si odvodnění či stavbu mostu a nasáli jsme příjemnou vůni horkého asfaltu.
Exkurze byla zajímavým setkáním se s praxí, které všichni zúčastnění studenti ocenili. Jménem projektu děkuji panu Ing. Tomáši Kučerovi za zajištění exkurze a paní Ing. Veronice Malinské za provedení stavbou a zajímavý výklad.
Autor: Vojtěch Dlouhý
Foto - ukázka stavby
Fotografie: Lukáš Křivánek
Exkurze na dálnici D3 - úsek Ševětín - Borek
Dne 2. 11. 2018 se v rámci projektu uskutečnila exkurze na stavbu dálnice D3 v úseku Ševětín – Borek. Jedná se o úsek s označením 0309/II Ševětín – Borek. Délka úseku je 10,680 km. Tato exkurze již byla druhá v pořadí na dálnici D3.
Nejdříve jsme se s úsekem seznámili přes prezentaci Bc. Jana Klepala, zaměstnancem Eurovie. Byly nám představeny hlavní problematiky a zajímavosti daného úseku. Jeden z problémů je konstrukce dálnice D3, kde bylo nutno použít metodu armování svahu. Zajímavostí je, že tento armovaný svah je druhý v České republice a nejdelší. Další z představených problémů na úseku Borek – Ševětín je velké množství podzemní vody. Tento problém je vyřešen pomocí sanačních opatření.
Po této prezentaci a podepsání BOZP jsme se vydali přímo na stavbu. První zastávka se uskutečnila na začátku úseku, kde se vystavěl zcela nový most. Po shlédnutí mostní konstrukce jsme se přesunuli k již zmiňovanému armovanému svahu. Další zajímavou zastávkou byl rozpracovaný ekodukt. Hned na druhé straně komunikace byla k shlédnutí nedodělaná nádrž na odvod vody z dálnice. Ke konci exkurze jsme dorazili na konec úseku, kde byli k vidění jímky na zachycení ropných látek.
Kolem druhé hodiny odpolední, kdy nám byli představeny a ukázána všechna problematická a zajímavá místa na úseku jsme rozloučili a vydali se k domovům. Počasí nám vyšlo a všichni z exkurze odjížděli spokojeni s novými informacemi. Rádi bychom tedy poděkovali za zprostředkování exkurze panu Ing. Honcovi a za prohlídku stavby panu Bc. Klepalovi.
Autoři: Iveta Šchelleová, Vojtěch Žondecký
Foto - ukázka stavby
Modernizace v úseku Mirošovice - Kývalka
Na jaře 2018 se uskutečnila exkurze na modernizovaný úsek D1 Mirošovice – Kývalka (EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice). Modernizace tohoto úseku byla zahájena v březnu 2017 a předpokládané zprovoznění je plánováno na listopad 2018. Náplní exkurze byla ukázka pokládání nového betonového povrchu dálnice unikátními finišery.
Autor: Luboš Thomayer
Informační leták k exkurzi
Foto - ukázka stavby
Dostavba dálnice D3
Dne 25. 10. 2016 se v rámci projektu uskutečnila exkurze na stavbu dálnice D3 v úseku Borek – Úsilné. Jedná se o úsek s označením 0309/III Borek – Úsilné, délka úseku činí 3,150 km.
Na úvod exkurze proběhla v zázemí firmy EUROVIA přednáška o základních charakteristikách stavěného úseku dálnice D3. Došlo zde také k porovnání vývoje, který se udál za poslední rok (hlavním důvodem tohoto porovnání byla naše loňská návštěva stejného úseku stavby).
Po konci přednášky následovala část exkurze v terénu. Po rozdělení do vozidel se vyrazilo na konec úseku, který se nachází v blízkosti budoucí mimoúrovňové křižovatky Úsilné. Zde již byly položeny téměř všechny konstrukční vrstvy vozovky, chybí pouze obrusná vrstva, která bude položena až před koncem stavby. Jedním z dalších cílů byl mostní objekt přes vodoteč Kyselá Voda o délce 210 m. Oproti loňsku byly již obě mostní konstrukce hotové. Součástí ukázky v terénu bylo více zajímavých míst stavby, o kterých by bylo možné psát několik stránek textu, pro ilustraci jsou však nejlepší fotografie pořízené přímo na místě stavby.
Na závěr je potřeba říci, že exkurze byla opět perfektně připravena, počasí i podmínky byly lepší než vloni. Jediné co zbývá dodat je velký dík panu Ing. Honcovi za organizaci exkurze a pracovníkům stavby za vřelé přijetí.
Autor: Tomáš Havel
Středisko správy a údržby dálnic SSÚD 01 Mirošovice
Dne 1.4.2016 se v rámci projektu uskutečnila exkurze do Střediska správy a údržby dálnic SSÚD 01 Mirošovice, které se nachází na dálnici D1 na 21. kilometru.
V ústřední budově proběhl teoretický výklad vedoucího střediska pana Šimona na témata týkající se historie dálnice D1, technického vybavení areálu a výklad o vozovém parku, který SSÚD vlastní. Několik minut bylo také věnováno problémům, se kterými se v současné době středisko potýká a jak tyto záležitosti plánuje do budoucna řešit. Po celou dobu výkladu padaly, jak ze strany studentů, tak ze strany učitelů podnětné dotazy týkající se aktuálních témat.
Po ukončení přednášky následovala praktická část, začínající v místnosti dispečinku. Zde byla možnost pozorovat data z kamerového systému dálnice či sledovat radary zaznamenávající aktuální stavy počasí. V neposlední řadě byla možnost poslouchat výklad specialisty na stavební materiály, který stručně shrnul problematiku týkající se nových postupů při rekonstrukci vozovek.
Poslední praktická ukázka se uskutečnila ve venkovních prostorách areálu. Zde byla možnost si detailně prohlédnout dopravní techniku využívanou při údržbě dálnice. Jednalo se převážně o sypací vozy různých značek či multifunkční stroje určené k provádění údržby travnatých ploch či čištění svodidel. Na závěr exkurze byla možnost vidět sklad posypové soli a nádrže, ve kterých se vyrábí skrápěcí roztok.
Exkurze byla velice dobře zorganizovaná a jediný problém, který studenti a učitelé mohli pociťovat, bylo chladné počasí. Na závěr patří dík pracovníkům SSÚD za milé přijetí a odborný výklad.
Autor: Pavel Vrtal
Dostavba dálnice D3
Modernizace D1
Rekonstrukce náměstí v Brandýse nad Labem
Přehrada Orlík
Tunel Blanka